Kezdőlap » Kárpátalja » Nézőpont » Újabb álhírek a kárpátaljai autonómiatörekvésekről
118737

Újabb álhírek a kárpátaljai autonómiatörekvésekről

Ukrán és orosz portálok ismét a megyénkben zajló autonómiatörekvésekről cikkeznek – hívta fel az olvasók figyelmét december 26-án a mukachevo.net híroldal. A helyi ruszin szervezetek állítólag több gyűlést is tartottak az elmúlt napokban, melyek fő témája a megyei önrendelkezés kérdése volt.

A hír szerint a ruszinok az 1992-es referendum azonnali végrehajtását követelik Petro Porosenko ukrán államfőtől, hangsúlyozva, hogy Kárpátalja nem kevésbé szolgált rá a függetlenségre a Krím-félszigetnél.

– A megye autonómiája esetén semmi szörnyűség nem történik majd, épp ellenkezőleg, fejlődésnek indul Kárpátalja – idézik a cikkekben Ivan Palinkást, az egyik ruszin mozgalom vezetőjét. – A ruszinok készek akár harcolni is a jogaikért és az identitásuk megőrzéséért – citálják az állítólagos gyűlések egy másik résztvevőjét.

A legtöbb sajtóorgánum – ahogy már megszokhattuk – nem tartotta fontosnak az (ál)hír forrásmegjelölését, kivéve a Lenta.ru-t, amely a kevéssé ismert zakarpatye.com.ua-ra hivatkozik.

Mi is ráleltünk az ominózus cikkre az impresszum nélküli szellemlapon, mely a jelek szerint nagyobb ismeretségnek örvend országos, valamint orosz olvasói körökben, mint megyei színtéren.

A mukachevo.net munkatársai felvették a kapcsolatot a Zakarpattya által idézett személyekkel. Kiderült, hogy valóban tartottak gyűléseket a ruszin egyesületek, ám azokon csupán a kulturális tevékenységükről értekeztek, és fel sem vetették az autonómiakérdést. Ivan Palinkas pedig részt sem vett a gyűléseken. Véleménye szerint a 24-es csatorna korábbi, a kárpátaljai ruszinok szeparatizmusát boncolgató műsorára alapozva adták a szájába a szavakat az álhír szerzői.

Nagy meglepetést okozott „saját állítása” Vira Kobulejnek, a Tisza1 televízió egyik ruszin műsora szerkesztőjének, aki elismerte, hogy a múlt héten gyűléseztek a ruszin szervezetek Munkácson, ám a kerekasztal-megbeszélés célja a ruszinság hitvilágának újjáélesztése volt, s a felek egyetlen petíciót sem fogalmaztak meg.

Nem véletlen, ha déjà vu érzésünk támad a fenti sorokat olvasva, hisz a Zakarpattya által megjelentetett hírlapi kacsa kísértetiesen hasonlít a kárpátaljai magyarok autonómiatörekvéseiről terjesztett álhírhez, amely december elsején jelent meg a comments.ua oldalon, s terjedt el villámgyorsan több országos portálon is. Az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU) akkor nyomozást indított, hogy kivizsgálja a cikkben tényként felvetetteket, s kihallgatta az írásban említett személyeket. A nyomozás eredményeként világossá vált, hogy a bejegyzésben közölt információk valótlanok voltak.

Reméljük, hogy a következő vizsgálat már nem a ruszin csoportokat, hanem a nemzetiségek közötti provokációk szítóit célozza meg.

 

Pallagi Marianna
Kárpátalja.ma

Szólj hozzá!

Read previous post:
eu_ukran
Ukrajna 55 millió eurót kapott az EU-tól

Az Európai Unió 55 millió 125 ezer eurót folyósított Ukrajnának – tette közzé a pénzügyminisztérium a honlapján december közepén. A...

Close